Wednesday, October 19, 2011

ေက်းလက္ဗဟုိျပဳ ပညာေရး ျဖစ္ဖုိ႔လို (ပညာေရး အင္တာဗ်ဴး)


ပညာေရးတကၠသုိလ္ ဒုတိယ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ (အၿငိမ္းစား) ေဒါက္တာမ်ဳိးတင့္ႏွင့္ ေတြ႔ဆုံျခင္း
(ပညာေရးက႑အေျခအေနသိႏုိင္ဖို႕ မွ်ေ၀ေပးလိုက္ပါတယ္။ )
ရန္ကုန္၊ ဇူလိုင္ ၁၈ - ပုဂၢလိက ေက်ာင္းေတြ ဖြင့္လွစ္ခြင့္ ေပးလိုက္သလို ပုဂၢလိက ေက်ာင္းေတြကုိ အပ္ႏွံတဲ့ ေက်ာင္းသားဦးေရလည္း မ်ားလာပါတယ္။ အစုိးရေက်ာင္းေတြ အေနနဲ႔
ျပည္သူလူထု ပုိမုိအားကုိးလာဖုိ႔အတြက္ ပညာေရးစနစ္ကုိ ေျပာင္းလဲဖုိ႔ လိုအပ္လာတယ္လို႔ ပညာရွင္ အခ်ဳိ႕က သုံးသပ္ခဲ့တယ္။ လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရး စနစ္ တိုးတက္လာဖုိ႔နဲ႔
လိုအပ္ခ်က္ေတြကုိ သိရွိႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ပညာေရးတကၠသုိလ္ ဒုတိယ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ (အၿငိမ္းစား) ေဒါက္တာမ်ဳိးတင့္နဲ႔ ေတြ႔ဆုံျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
ကုမုျဒာ။          ။ လက္ရွိျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရး စနစ္ကုိ သိခ်င္ပါတယ္။
မ်ဳိး။     ။ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပညာေရး ရည္မွန္းခ်က္က ၂၀၀၀-၂၀၀၁ ခုႏွစ္ကေန ၂၀၃၀-၂၀၃၁ ခုႏွစ္ အထိ အႏွစ္ ၃၀ စီမံကိန္းပါ။ အဲဒါကုိ ငါးႏွစ္ စီမံကိန္းေျခာက္ခုနဲ႔ အေကာင္အထည္ေဖာ္
ေနတယ္။ ရည္မွန္းခ်က္ကေတာ့ တစ္မ်ဳိးသားလုံး အစဥ္ေလ့လာ သင္ယူေနတဲ့ learning society ျဖစ္ရမယ္လုိ႔ စီမံထားပါတယ္။
ကုမုျဒာ။          ။ ႏုိင္ငံတကာမွာလည္း ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ စီမံကိန္းေတြကုိ အေလးထားၿပီး ေဆာင္ရြက္ေနသလို ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ႏွစ္ ၃၀ စီမံကိန္းကေရာ ဘယ္ေလာက္အထိ
ေအာင္ျမင္မႈ ရေနၿပီလဲ။
မ်ဳိး။     ။ ႏွစ္ ၃၀ စီမံကိန္းရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေတြ၊ အစီအစဥ္ေတြကုိေတာ့ လုပ္ေဆာင္ေနတာ ရွိပါတယ္။ စီမံကိန္း ေအာင္ျမင္ဖုိ႔ အတြက္ေတာ့ စီမံကိန္းနဲ႔ အက်ဳံးဝင္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ၊
ဆရာ ဆရာမေတြ၊ မိဘေတြ၊ ေက်ာင္းက ဆရာ ဆရာမေတြရဲ႕ သင္ၾကားမႈကုိ ခံယူရတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြကုိ ျပန္လည္ အသုံးခ်မယ့္ ကုမၸဏီေတြ၊ ပုဂၢလိက အဖြဲ႔ အစည္းေတြ၊
တစ္နည္းအားျဖင့္ ျမန္မာျပည္မွာ ရွိတဲ့ လူတုိင္း သည္ ႏွစ္ ၃၀ စီမံကိန္း ေအာင္ျမင္ဖုိ႔ တာဝန္ရွိပါတယ္။ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ရည္မွန္းခ်က္က အားလုံးနဲ႔ သက္ဆုိင္ပါတယ္။
ေက်းရြာ ၅ ရြာမွာ ေက်ာင္း ၁ ေက်ာင္းသာရွိေနဆဲ
ေက်းရြာ ၅ ရြာမွာ ေက်ာင္း ၁ ေက်ာင္းသာရွိေနဆဲ
ကုမုျဒာ။      ။ အစုိးရေက်ာင္းေတြအျပင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ပညာသင္ေက်ာင္းေတြရဲ႕ အခန္းက႑ ပံ့ပုိးမႈကုိလဲ သိခ်င္ပါတယ္။
မ်ဳိး။     ။ အစုိးရေက်ာင္းေတြကေတာ့ formal education ျဖစ္ၿပီး ဘုန္းေတာ္ႀကီး ပညာသင္ေက်ာင္းေတြက non-formal education ပါ။ Formal education က်ေတာ့ ပုံစံအရ
ေက်ာင္းေတြက ပုံစံတစ္ခုတည္း။ ပညာေရး ျပကၡဒိန္ တစ္ခုတည္းနဲ႔ အကုန္လုံးကုိ ပုံစံတက်၊ စာေမးပြဲစစ္ရင္ ဘယ္ေန႔၊ ဘယ္အခ်ိန္ ဆုိတာကုိ တစ္သတ္မတ္တည္း သြားတယ္။
Non-formal က်ေတာ့ ပုံစံတက် မရွိဘူး။ ေက်ာင္းမွာတက္ေနတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြအေပၚ မူတည္ၿပီး လုပ္ၾကတယ္။ အစုိးရေက်ာင္း မတက္ႏုိင္တဲ့ ေနရာေတြ အတြက္
 non-formal education က မရွိမျဖစ္ လုိအပ္ပါတယ္။
ကုမုျဒာ။           ။ မူလတန္းကုိ အခမဲ့ ပညာသင္ၾကားေရးစနစ္ က်င့္သုံးထားေပမဲ့ ဘာေၾကာင့္ non-formal education ကုိ အားကုိးေနရလဲ သိခ်င္ပါတယ္။
မ်ဳိး။     ။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ တစ္ႏွစ္ကုိ မူလတန္းေက်ာင္းသား ငါးသန္း၊ အလယ္တန္း ေက်ာင္းသား ႏွစ္သန္း၊ အထက္တန္း ေက်ာင္းသား ငါးသိန္းနဲ႔ ေျခာက္သိန္း ၾကားမွာ ရွိတယ္။  စုစုေပါင္း ေက်ာင္းသားဦးေရ ခုနစ္သန္းခြဲ ရွိတယ္။ အဲဒါက formal education ပါ။ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ သူငယ္တန္းကေန တစ္တန္းကုိ ကူးတဲ့အခ်ိန္မွာ ေက်ာင္းသားအမ်ားဆုံး ထြက္ၾကတယ္။ အဲသည္ ထြက္သြားတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြကုိ တစ္ဖက္ကေန non-formal education က ျပန္သင္ေပး ေနရတယ္။ ေက်ာင္းကေန ထြက္သြားတဲ့ ေက်ာင္းသားအမ်ားစုရဲ႕  မိဘေတြမွာ တစ္ေန႔ဝင္ေငြ က်ပ္တစ္ေထာင္ေအာက္ပဲ ရွိၾကတယ္။ အဲလုိ လူဦးေရ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ၃၁ ရာခိုင္ႏႈန္း ရွိခဲ့တယ္။ အခု ၂၆ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲ က်န္တယ္။ ေထာင္စုႏွစ္ ရည္မွန္းခ်က္အရ ၁၆ ရာခုိင္ႏႈန္းအထိ ေလွ်ာ႔ခ်ႏုိင္ရမယ္။
ကုမုျဒာ။           ။ သူငယ္တန္းနဲ႕ တစ္တန္းၾကား ေက်ာင္းထြက္ႏႈန္းမ်ားတဲ့ အေပၚမွာ ဘယ္လုိမ်ဳိး ေျဖရွင္းသင့္ပါသလဲ။
မ်ဳိး။     ။ ေက်ာင္းေနၿမဲေရး ဆုိတဲ့ စီမံခ်က္ေတာ့ ရွိတယ္။ ေက်ာင္း မထြက္ေအာင္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြ ကုိယ္တိုင္က ေက်ာင္းထြက္သြားတဲ့ ကေလးေတြ ေက်ာင္းမထြက္ဖုိ႔ မိဘေတြကုိ
စည္း႐ုံးဖုိ႔၊ မိဘေတြရဲ႕ စီးပြားေရးကုိ ျမႇင့္တင္ေပးဖုိ႔ ေဆာင္ရြက္တာေတြ ရွိပါတယ္။ ရပ္ရြာ ပေဒသာဌာနေတြက မိဘေတြ ဝင္ေငြတုိးေရး အတြက္ လုပ္ငန္းေတြ သင္ေပးတယ္။
Micro financing အေသးစား ေခ်းေငြလုပ္ငန္းေလးေတြပါ လုပ္ၿပီး စီးပြားေရးအရ သက္ေသာင့္သက္သာ ျဖစ္လာမယ္ ဆုိရင္ ကေလးေတြ ေက်ာင္းေနၿမဲေရး အတြက္ အေထာက္အကူ
ျပဳလာမွာပါ။
ကုမုျဒာ။           ။ လက္ရွိ အစုိးရအေနနဲ႔ေရာ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဘတ္ဂ်က္ကုိ ဘယ္လုိ က႑ေတြမွာ ပုိၿပီး သုံးသင့္ တယ္လုိ႔ ဆရာ ယူဆပါသလဲ။
မ်ဳိး။     ။ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ က႑ဆုိရင္ အခုလက္ရွိလည္း သုံးေနတဲ့ မူလတန္းမွာ အမ်ားဆုံး သုံးသင့္တယ္။ အခုခ်ိန္ထိ မူလတန္းေက်ာင္းေတြရဲ႕ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္က
လုိအပ္ခ်က္ေတြ ရွိေနေသးတယ္။ သည္ႏွစ္မွာ မူလတန္း ေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းရဲ႕ တစ္ႏွစ္အတြက္ ထိန္းသိမ္းစရိတ္ သုံးေသာင္းေပးတယ္။ ေက်းရြာေပါင္း ေျခာက္ေသာင္းခြဲ ရွိတယ္။
ငါးရြာကုိ မူလတန္းေက်ာင္း တစ္ေက်ာင္းရွိတယ္။
ကုမုျဒာ။           ။ ပညာေရးစနစ္ကုိ ျပည္သူေတြ ပုိၿပီး အားကုိးလာဖုိ႔ ဘယ္လုိ အေျပာင္းအလဲေတြ လုိအပ္ေနပါသလဲ။
မ်ဳိး။     ။ ပညာရပ္ေတြက အရမ္းကုိ အေျပာင္းအလဲ ျမန္ေနတယ္။ အခုလက္ရွိ သင္ေနတဲ့ ပညာရပ္ေတြက ၿမိဳ႕ျပကုိပဲ အေျခခံထားတယ္။ ေက်းလက္ေဒသကုိ လက္စြဲထားတဲ့ သင္႐ုိးေတြ
မဟုတ္ဘူး။ ျပည္သူေတြ ပုိအားကုိးဖုိ႔၊ ေက်းလက္ ေဒသ ဖြ႔ံၿဖိဳးဖို႔ဆုိရင္ ေက်းလက္ကုိ ဗဟုိျပဳတဲ့ သင္႐ုိးသက္သက္ ရွိသင့္တယ္။ ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြ အကုန္လုံး အလုိက္
သင္႐ုိးေတြျဖစ္ဖုိ႔ လုိလာမယ္။ အေျခခံေက်ာင္း ပညာေရးမွာ အတန္းတင္ေပး စနစ္ကုိလည္း ေျပာင္းလဲေပးဖို႔ လိုတယ္။ တကယ္ပညာတတ္တဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ ထြက္ေပၚလာမယ္။
လက္ရွိ အေျခအေနအထိ ဆရာ ဆရာမ မလုံ ေလာက္တဲ့ အေျခအေနကုိ ႀကဳံေတြ႔ေနရတုန္းပဲ။ အဲသည္ အေျခအေနေတြ မရွိဖို႔ လုိတယ္။
ကုမုျဒာ။           ။ ပညာေရးကုိ ေက်ာင္းသားေတြ လက္ေတြ႔ လုပ္ငန္းခြင္မွာ ျပန္ၿပီးအသုံးခ်ႏိုင္ဖို႔ ဘယ္လုိစနစ္ေတြ လုိအပ္ ပါသလဲ။
မ်ဳိး။     ။ အခု ပညာသင္တဲ့ပုံစံက ၁၉ ရာစု စာသင္ခန္းလုိ႔ေတာင္ ေျပာလုိ႔ရတယ္။ တကယ္တမ္း ေက်ာင္းသားေတြကုိ သင္တဲ့ပုံစံက ကုိယ္ပုိင္အေတြးအေခၚနဲ႔ ေတြးေခၚႏိုင္ေအာင္
ေလ့က်င့္ေပးဖုိ႔ လိုတယ္။ တကယ္ ပညာတတ္ဖို႔ လိုအပ္ေနတဲ့ သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္းေတြ ပံ့ပုိးဖုိ႔ လိုတယ္။ စာသင္နည္း စနစ္ေတြ အေထာက္အပံ့ေတြ လုိအပ္တယ္။
ေက်ာင္းပညာက လက္ေတြ႔မွာ အသုံးတည့္ဖုိ႔အတြက္ ေက်ာင္းသားေတြကုိ ေက်ာင္းခန္းထဲသြင္း၊ စာသင္႐ုံန႔ဲ မရဘူး။
ကုမုျဒာ။           ။ ျမန္မာႏုိင္ငံ ပညာေရးစနစ္မွာ ဘယ္လုိ အေျပာင္းအလဲေတြ ရွိဖို႔လိုအပ္ေနပါသလဲ။
မ်ဳိး။     ။ ပညာေရး အစြမ္းထက္ဖုိ႔ ပုိၿပီး ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံရမယ္။ ဆရာအတတ္သင္ ပညာေရးကုိ ပုိၿပီး ဖြ႔ံၿဖိဳးတုိးတက္ေအာင္ လုပ္ရမယ္။ ႏုိင္ငံတကာမွာ ဆရာ ဆရာမေတြရဲ႕
ပညာအရည္အခ်င္းကုိ တစ္ႏွစ္တစ္ခါ စာေမးပြဲ စစ္သလိုျပန္ၿပီး ျမႇင့္တင္ တယ္။ သည္မွာလည္းပဲ မြမ္းမံသင္တန္းေတြ ရွိေပမဲ့ သည္ထက္ပုိၿပီး ေရွ႕ကုိေျပးရမယ့္ သေဘာရွိတယ္။
ဆရာ၊ ဆရာမ ေတြရဲ႕ အေတြးအေခၚေကာင္းဖုိ႔၊ ေခာတ္မီနည္းပညာေတြကုိ အခ်ိန္နဲ႔ တေျပးညီ တတ္ကၽြမ္းေနဖုိ႔အတြက္ ပံ့ပုိးေပးရမယ္၊ ဆရာ၊ ဆရာမေတြအျဖစ္ လုပ္ကုိင္ခ်င္ေအာင္
အခြင့္အလမ္းေတြ ေပးဖုိ႔လိုတယ္။
ကုမုျဒာ။           ။ အခ်ိန္ေပး ေျဖၾကားေပးတဲ့ အတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
နန္းလြင္
(ကုမုျဒာဂ်ာနယ္၊ ဇူလိုင္လ ၂၆၊ ၂၀၁၁)

No comments:

Post a Comment